tiistai 17. joulukuuta 2013

Lunta sataa.

Se värjää valkein timantein ja peittää hennolla harsollaan pahan maan. Katselen kuinka hiutaleet laskeutuvat hiljalleen kädelleni ja sitten katoavat. Tunnen hymynkareen kasvoillani ja kosteuden silmäkulmassani. Jatkan käteni tuijottelua ja jos joku kiinnittäisi minuun huomiota, hän pitäisi minua varmaan hulluna.
Rosoinen timantti laskeutuu kädelleni ja jää siihen odottamaan. Sillä menee hetki, mutta sitten sekin katoaa. Kai se uskalsi jo viipyä luonani hetken pidempään. Seuraava hiutale tuli jäädäkseen ja rentoutan käteni rintaani vasten. Pian se saa pienen kaverin luokseen ja voin jo kuvitella sen jälleen näkemisen riemun. Onhan taivaista tähän hetkeen pitkä matka.
Ympärilläni on hiljaisuus. Kaikkien näiden vuosien jälkeen, olen viimein yksin. En tunne kylmyyttä, en kipua. En ruumiini lämpöä enkä maailman taakkaa harteillani. Hengitän verkkaisesti ja minusta tuntuu että odotan jotakin. Mieleni kiemurat eivät jaksa enää muistaa mitä, mutta tunne on vahva.
Katson kuinka seuraava lumihiutale laskeutuu korkealta taivaasta ja tipahtaa kämmenelleni. Kaksi edellistä ottavat sen hiljaisina vastaan. Lumi kietoo minut syleilyynsä. Alan vainvihkaa tuntea sen luoman lämmön ympärilläni. Mutta mitä minä vielä odotan?

Aika antoi minulle liikaa itsestään. Hiljaisuuden keskellä olin yksin ajatuksieni kanssa. Ja kun oikein pinnistin, huomasin toivovani anteeksiantoa. Että ne, jotka illalla ovat täällä tanssimassa ja laulamassa, unohtaisivat virheeni ja muistaisivat etten teoillani tarkoittanut muuta kuin hyvää. Olin liian kauan muukalainen ja sellaisena pysymisen pelko kirjoitti elämäni viimeiset sivut. Jos nyt saisin tehdä jotain toisin, en olisi koskaan halunnut mitään itselleni.
Varjo lankeaa ylleni ja suljen silmäni. Kaukaisuudessa kuulen isäni huutavan nimeäni ja kutsuvan minua luokseen. Pysymään hänen kanssaan. Tunnen olevani turvassa hänen vahvoilla käsivarsillaan. Ne ovat ainoa lämpö, jonka tunnen tässä kylmenevässä maailmassa. Huokaisen viimeisen kerran ja kuiskaan


Hyvästi nyt jää, sinä lempeän lännen lapsi.”

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti